Juridiske aspekter ved innhenting av informasjon i reklamasjonsskjema
Når en kunde sender inn en reklamasjon, er det viktig at vi innhenter nødvendig informasjon for å kunne behandle saken på en rettferdig og effektiv måte. Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven og personvernlovgivning (GDPR).
1. Hvorfor vi ber om informasjon
For at vi skal kunne vurdere om en reklamasjon er gyldig, trenger vi opplysninger som:
- Identifikasjon av kjøretøyet (registreringsnummer/VIN) for å bekrefte at det er riktig objekt.
- Kjøpskontrakt og kvitteringer for å dokumentere tidspunktet for kjøpet og kjøpsbetingelser.
- Servicedokumentasjon for å vurdere om vedlikehold er utført i henhold til kravene.
- Bilder eller annen dokumentasjon av skaden eller mangelen for å støtte reklamasjonsgrunnlaget.
Ifølge forbrukerkjøpsloven § 27 har kjøper rett til å reklamere på feil som var til stede ved levering, men vi må kunne undersøke om feilen skyldes produksjonsfeil eller slitasje.
2. Personvern og lagring av data
All informasjon som samles inn i reklamasjonsskjemaet behandles i samsvar med personvernforordningen (GDPR).
- Opplysningene brukes kun til reklamasjonsbehandlingen og lagres ikke lenger enn nødvendig.
- Kundens data deles ikke med tredjeparter uten samtykke, med mindre det er nødvendig for behandling av saken (f.eks. ved involvering av et verksted eller produsent).
3. Kundens rettigheter
- Kunden har rett til innsyn i sine data og kan be om sletting av informasjon etter at saken er avsluttet.
- Ved uenighet om reklamasjon kan saken bringes inn for Forbrukerrådet eller Forbrukerklageutvalget.
Ved å innhente disse opplysningene sikrer vi en rettferdig vurdering og en smidig reklamasjonsprosess. Har du spørsmål om hvordan informasjonen behandles, ta gjerne kontakt!